CoderDojo #14: Kano & Scratch

Posted on by Martin in Uncategorized | Leave a comment

Onze 14e CoderDojo wordt op zaterdagmiddag 17 december 2016 gehouden in de bibliotheek van Amersfoort!

We hebben dit keer twee workshops:

Kano

Kano is een computer die iedereen in elkaar kan zetten! We hebben 5 complete Kano kits die we in elkaar gaan zetten en vervolgens programmeren. Tien kids kunnen in groepjes van twee met een Kano kit aan de slag.

Scratch

Scratch is gratis software die ontwikkeld is om te leren hoe computers werken. De speelse presentatie, alsof je met lego aan het bouwen bent, maakt dat iedereen ermee aan de slag kan. Je kunt er van alles mee maken, bijvoorbeeld filmpjes, spelletjes, verhalen en muziek.

Programma:
Inloop: 13.00 uur
Start: 13.30 uur
Einde: 16.30 uur

Neem je laptop mee en een print van je (gratis) ticket. Zelf graag zorgen voor eten en drinken voor tijdens de sessie.

Voor deelnemers jonger dan 12 jaar geldt dat je een ouder/verzorger mee moet nemen.

Reserveer een gratis ticket

PS: heb je een ticket en kun je toch niet komen, laat het ons dan zo snel mogelijk weten. We kunnen dan weer iemand van de wachtlijst blij maken.

CoderDojo #13: mBot robot en Scratch

Posted on by Martin in Uncategorized | Leave a comment

Onze 13e CoderDojo wordt op zaterdagmiddag 19 november 2016 gehouden in de bibliotheek van Amersfoort!

We hebben dit keer twee workshops:

Mbot robot

mBot is een alles-in-één oplossing om ervaring op te doen over programmeren, elektronica en robotica. Met dit kleine robotje kunnen kinderen leren programmeren via de grafische interface van mBlock. Omdat het gebaseerd is op het Arduino platform zijn er vele sensoren beschikbaar waarmee kinderen hun ideeën werkelijkheid kunnen laten worden.

Scratch

Scratch is gratis software die ontwikkeld is om te leren hoe computers werken. De speelse presentatie, alsof je met lego aan het bouwen bent, maakt dat iedereen ermee aan de slag kan. Je kunt er van alles mee maken, bijvoorbeeld filmpjes, spelletjes, verhalen en muziek.

Programma:
Inloop: 13.00 uur
Start: 13.30 uur
Einde: 16.30 uur

Neem je laptop mee en een print van je (gratis) ticket. Zelf graag zorgen voor eten en drinken voor tijdens de sessie.

Voor deelnemers jonger dan 12 jaar geldt dat je een ouder/verzorger mee moet nemen.

Reserveer een gratis ticket

PS: heb je een ticket en kun je toch niet komen, laat het ons dan zo snel mogelijk weten. We kunnen dan weer iemand van de wachtlijst blij maken.

CoderDojo #12: CodeQube en Scratch

Posted on by Martin in Uncategorized | Leave a comment

Onze 12e CoderDojo wordt op zaterdagmiddag 15 oktober 2016 gehouden in de bibliotheek van Amersfoort!

We hebben dit keer twee workshops:

CodeQube

Code Qube is een interactief en fysiek hulpmiddel waarmee kinderen vanaf 8 jaar leren hoe ze stap voor stap een website bouwen. Code Qube leert ze de beginselen van design, html en css.

Aan de hand van HTML Henk worden kinderen meegenomen in de wereld van de techniek. Samen ontdekken ze deze nieuwe wereld en bouwen daarbij hun eerste echte website met codes.

De Code Qube is een fysieke zeshoek waarin twee tablets zijn bevestigd. De software op deze tablets zal leidend zijn in het lesprogramma. Tijdens het lesprogramma gebruiken de kinderen de andere zijden van de Code Qube als magneetbord. Op de bijbehorende magneten tekenen zij hun eigen design en puzzelen zij de goede HTML en CSS code in elkaar.

 

Scratch

Scratch is gratis software die ontwikkeld is om te leren hoe computers werken. De speelse presentatie, alsof je met lego aan het bouwen bent, maakt dat iedereen ermee aan de slag kan. Je kunt er van alles mee maken, bijvoorbeeld filmpjes, spelletjes, verhalen en muziek.

 

 

Programma:

Inloop: 13.00 uur

Start: 13.30 uur

Einde: 16.30 uur

Neem je laptop mee (niet nodig voor de CodeQube workshop) en een print van je (gratis) ticket. Zelf graag zorgen voor eten en drinken voor tijdens de sessie.

Voor deelnemers jonger dan 12 jaar geldt dat je een ouder/verzorger mee moet nemen.

Reserveer een gratis ticket

PS: heb je een ticket en kun je toch niet komen, laat het ons dan zo snel mogelijk weten. We kunnen dan weer iemand van de wachtlijst blij maken.

CoderDojo #11: Minecraft & Scratch

Posted on by Martin in Uncategorized | Leave a comment

Onze 11e CoderDojo wordt op zaterdagmiddag 17 september 2016 gehouden in de bibliotheek van Amersfoort!

We hebben dit keer twee workshops:

Minecraft / Minetest

Leer programmeren met Minecraft! In deze workshop leer je hoe je met Python de Minecraft wereld kunt besturen. Stap voor stap wordt je uitgelegd hoe de Python code werkt en wat het doet. Daarna kan je zelf verder spelen met de code om je eigen ideeen uit te proberen.

Voor deze workshop is een werkende versie van Minecraft nodig. Deelnemers die dit niet hebben kunnen een andere workshop doen die gebruik maakt van Minetest, een gratis Minecraft alternatief.

Scratch

Scratch is gratis software die ontwikkeld is om te leren hoe computers werken. De speelse presentatie, alsof je met lego aan het bouwen bent, maakt dat iedereen ermee aan de slag kan. Je kunt er van alles mee maken, bijvoorbeeld filmpjes, spelletjes, verhalen en muziek.

Programma:

Inloop: 13.00 uur

Start: 13.30 uur

Einde: 16.30 uur

Neem je laptop mee en een print van je (gratis) ticket. Zelf graag zorgen voor eten en drinken voor tijdens de sessie.

Voor deelnemers jonger dan 12 jaar geldt dat je een ouder/verzorger mee moet nemen.

Reserveer een gratis ticket (open vanaf 7 september, 09:00)

PS: heb je een ticket en kun je toch niet komen, laat het ons dan zo snel mogelijk weten. We kunnen dan weer iemand van de wachtlijst blij maken.

CoderDojo #10: CodeQube workshop vervalt

Posted on by Martin in Uncategorized | Leave a comment

Vanwege de vakanties zijn er maar weinig deelnemers voor de CodeQube workshop. De workshop voor aankomende zaterdag zal daarom verplaatst worden naar een andere dag. Wel kunnen jullie nog langskomen voor Scratch, CodeCombat of een van de andere, reguliere workshops.

Mochten jullie besluiten morgen iets anders te gaan doen, willen jullie dan de bestelling annuleren?

Bedankt en tot de volgende keer!

 

CoderDojo #10: CodeQube en Scratch / HTML

Posted on by Martin in Uncategorized | Leave a comment

Onze 10e CoderDojo wordt op zaterdagmiddag 20 augustus 2016 gehouden in de bibliotheek van Amersfoort!

We hebben dit keer drie workshops:

CodeQube

Code Qube is een interactief en fysiek hulpmiddel waarmee kinderen vanaf 8 jaar leren hoe ze stap voor stap een website bouwen. Code Qube leert ze de beginselen van design, html en css.

Aan de hand van HTML Henk worden kinderen meegenomen in de wereld van de techniek. Samen ontdekken ze deze nieuwe wereld en bouwen daarbij hun eerste echte website met codes.

De Code Qube is een fysieke zeshoek waarin twee tablets zijn bevestigd. De software op deze tablets zal leidend zijn in het lesprogramma. Tijdens het lesprogramma gebruiken de kinderen de andere zijden van de Code Qube als magneetbord. Op de bijbehorende magneten tekenen zij hun eigen design en puzzelen zij de goede HTML en CSS code in elkaar.

Scratch

Scratch is gratis software die ontwikkeld is om te leren hoe computers werken. De speelse presentatie, alsof je met lego aan het bouwen bent, maakt dat iedereen ermee aan de slag kan. Je kunt er van alles mee maken, bijvoorbeeld filmpjes, spelletjes, verhalen en muziek.

HTML / CSS

Alle webpagina’s op het internet zijn gebouwd met HTML/CSS. Stap voor stap wordt deze technologie uitgelegd en kan je hier mee aan de slag. Zo leer je je eigen website maken!

Programma:

Inloop: 13.00 uur

Start: 13.30 uur

Einde: 16.30 uur

Neem je laptop mee (niet nodig voor de CodeQube workshop) en een print van je (gratis) ticket. Zelf graag zorgen voor eten en drinken voor tijdens de sessie.

Voor deelnemers jonger dan 12 jaar geldt dat je een ouder/verzorger mee moet nemen.

Reserveer een gratis ticket (open vanaf 10 augustus, 09:00)

PS: heb je een ticket en kun je toch niet komen, laat het ons dan zo snel mogelijk weten. We kunnen dan weer iemand van de wachtlijst blij maken.

Zomervakantie!

Posted on by Martin in Uncategorized | Leave a comment

CoderDojo Amersfoort is met vakantie! In de maand juli is er dan ook geen dojo gepland. Vanaf augustus gaan we weer verder, dus we zien jullie dan snel weer!

 

CoderDojo #9: vrije editie

Posted on by Martin in Uncategorized | Leave a comment

Onze 9e CoderDojo wordt op zaterdagmiddag 18 juni 2016 gehouden in de bibliotheek van Amersfoort!

We hebben dit keer een vrije editie waarbij alle deelnemers aan de slag kunnen met:

Scratch

Scratch is gratis software die ontwikkeld is om te leren hoe computers werken. De speelse presentatie, alsof je met lego aan het bouwen bent, maakt dat iedereen ermee aan de slag kan. Je kunt er van alles mee maken, bijvoorbeeld filmpjes, spelletjes, verhalen en muziek.

Code Combat

CodeCombat is een website waarop je een held door een doolhof moet leiden door middel van Python code. Hierdoor leer je allerlei mogelijke commando’s. Dit begint simpelweg met aansturen van beweging en wordt dan uitgebreid met logica en functies.

Blockly

Blockly lijkt op Scratch, maar biedt een aantal opdrachten aan die steeds uitdagender worden. Puzzels, doolhoven enzovoort.

Code.org

Op de code.org website staan workshops uit de “Hour of Code” serie waarbij je programmeren leert met een Minecraft, Frozen of Star Wars thema.

Programma:

Inloop: 13.00 uur

Start: 13.30 uur

Einde: 16.30 uur

Neem je laptop mee en een print van je (gratis) ticket. We hebben een beperkt aantal leenlaptops beschikbaar, geef even aan bij het reserveren als je hier gebruik van wilt maken. Zelf graag zorgen voor eten en drinken voor tijdens de sessie.

Voor deelnemers jonger dan 12 jaar geldt dat je een ouder/verzorger mee moet nemen.

PS: heb je een ticket en kun je toch niet komen, laat het ons dan zo snel mogelijk weten. We kunnen dan weer iemand van de wachtlijst blij maken.

Reserveer een gratis ticket (vanaf zaterdag 11 juni, 09:00)

 

CoderDojo #8: 3D printen & Scratch

Posted on by Martin in Uncategorized | Leave a comment

Onze 8e CoderDojo wordt op zaterdagmiddag 21 mei 2016 gehouden in de bibliotheek van Amersfoort!

We hebben dit keer twee workshops:

3D printen

Met een 3D printer kun je zelf ontworpen voorwerpen printen. In deze workshop, georganiseerd in combinatie met Fablab Amersfoort, gaan we hier zelf mee aan de slag. Leer omgaan met Tinkercad, een gratis 3D ontwerp programma, bedenk en ontwerp je eigen voorwerp zodat deze later geprint kan worden.

Omdat het printen van een ontwerp lang duurt zullen we niet alle voorwerpen op de dag zelf kunnen printen. In plaats daarvan zullen we de voorwerpen later printen en kunnen ze bij de bieb worden opgehaald.

Scratch

Scratch is gratis software die ontwikkeld is om te leren hoe computers werken. De speelse presentatie, alsof je met lego aan het bouwen bent, maakt dat iedereen ermee aan de slag kan. Je kunt er van alles mee maken, bijvoorbeeld filmpjes, spelletjes, verhalen en muziek.

Programma:

Inloop: 13.00 uur

Start: 13.30 uur

Einde: 17.00 uur

Neem je laptop mee en een print van je (gratis) ticket. Zelf graag zorgen voor eten en drinken voor tijdens de sessie.

Voor deelnemers jonger dan 12 jaar geldt dat je een ouder/verzorger mee moet nemen.

Reserveer een ticket (open vanaf 11 mei, 09:00)

PS: heb je een ticket en kun je toch niet komen, laat het ons dan zo snel mogelijk weten. We kunnen dan weer iemand van de wachtlijst blij maken.

Bouwen aan Amersfoort met Coderdojo

Posted on by Martin in Uncategorized | Leave a comment

Hoog bezoek bij de 7e Coderdojo in Amersfoort! Commissarissen van de Koning van Nick en Oscar namen ons mee in de wondere wereld van Geocraft (www.geocraft.nl) – een Minecraft-omgeving waarin heel Nederland is nagebouwd. Met wel een biljoen Minecraft blokken! Je kunt er in je eigen stad rondlopen, over het IJsselmeer vliegen en meewerken aan het verfraaien van de gebouwen die er staan. Een initiatief van Willemijn van Leeuwen, die vindt dat het onderwijs in Nederland wel wat nieuwe impulsen kan gebruiken, zeker als het gaat om digitale vaardigheden.

Dertig kinderen verzamelen zich rond een beeldscherm in het Eemhuis, waar Nick en Oscar ze hun mooiste creaties laten zien, waaronder de Lange Jan in de binnenstad. Met een korte instructie kunnen de kids dan snel zelf aan de slag. In het begin is het nog even zoeken naar waar je nu precies bent en hoe je snel naar je eigen huis of naar de binnenstad kunt komen. Maar met hulp van de commissarissen en wat extra rechten op de server kan er zelfs makkelijk naar elkaar geteleporteerd worden. (“We hebben ze even geupt.”)

Dat was misschien nog wel het allerleukste om te zien: waarbij er bij eerdere Coderdojo’s vooral individueel gewerkt werd, kwamen de kinderen elkaar hier virtueel tegen in de Minecraft versie van Amersfoort, en werd er spontaan overlegd en samengewerkt aan verschillende projecten. Zo is bijvoorbeeld de Koppelpoort, ook in het echt blikvanger van Amersfoort, door wel zes kinderen bewerkt, met een prachtig resultaat! En werd de toren van de St. Joriskerk van een heuse klok en haan voorzien.

Het oogt allemaal zeer georganiseerd in Geocraft. Om de boel een beetje in de gaten te houden, vertellen Nick & Oscar, zijn er verschillende functies in het leven geroepen, zoals burgemeester en commissaris van de Koning, die allemaal door kids en jongeren bekleed worden. Dat bleek hard nodig – toen Geocraft afgelopen herfstvakantie voor het eerst in de lucht was werd er druk met lava en TNT “gegriefd” – de Minecraft term voor het kapotmaken van andermans werk. Net echt.

De helft van de groep heeft na de intro van Nick en Oscar geleerd hoe je kunt programmeren met Python in Minecraft. Dit was met lokale versies op de eigen laptop, dus onafhankelijk van de Amersfoort server. Het installeren van de verschillende programma´s kostte even tijd. Kinderen nemen hun eigen laptop mee, met een variatie aan besturingssystemen en versies. Maar als alles dan draait kun je ook de leukste dingen doen: met een paar regels code staat er in je Minecraft wereld zomaar een huis van hout, of van glas. Of je laat plotseling een spoor van bloemen of diamanten achter als je door je wereld loopt. Je wereld zelf een beetje mooier maken, wie wil dat nou niet leren 😉

Enorm bedankt, makers van Geocraft, en Nick & Oscar, voor jullie bijdrage aan deze leuke middag, en aan Reda van Bibliotheek Eemland, die ons iedere keer weer enorm helpt met de organisatie en setup.